MRKT in een nieuw jasje!

Zes jaar geleden begon Michelle samen met Marloes met een nieuw concept bij Woodstock’69: MRKT. Een dag die in het teken staat van marktkraampjes met leuke items, lekker eten en muziek. Kraamhouders uit alle windrichtingen kwamen 31 mei 2014 naar Woodstock voor de eerste editie van MRKT. Het werd een groot succes! Ook dit jaar was er weer een editie van MRKT. Sophie en Marlijn nemen dit seizoen het stokje van Michelle over en toverden Woodstock op zondag 11 augustus om tot een veelzijdige markt beleving.

 

Michelle, waarom ben je toendertijd, vijf jaar geleden, begonnen met MRKT?

In die tijd had Woodstock veel naamsbekendheid gekregen met de dance evenementen en organiseerden we elke zondag wel een elektronisch dance feest. We wilden heel graag laten zien dat Woodstock meer was dan dat! MRKT was het eerste evenement dat niet in het teken stond van elektronische dance, maar veel dingen met elkaar combineerde. Daarmee wilden we ook een breder publiek trekken. MRKT is een dag die leuk is voor jonge mensen maar ook voor gezinnen. Het is ook nadrukkelijk niet alleen een markt, maar een dag met lekker eten, live muziek, mooie spullen en dat alles op een unieke locatie. 

 

Wat vond je van de eerste keer MRKT?

De eerste keer was super leuk en meteen heel goed bezocht! Het was ook heel lekker weer en dat helpt natuurlijk enorm om zo’n eerste editie op het strand tot een succes te maken. In die tijd had je nog veel minder aanbod aan markten en misschien waren wij wel de eersten die dit op het strand organiseerden. Mensen vonden het echt leuk.

 

Hoe zou je de sfeer en de kramen die staan op MRKT omschrijven?

We hebben altijd wel de voorkeur gehad voor startende ondernemers, en producten die gerelateerd zijn aan het strand. Maar ook leuke nieuwe dingen waar wij als bedrijf achter staan. Zo stond er op de eerste editie FLESJE, die waterflessen verkochten met een filter erin waar je vers fruit in kon doen. Dat had ik toen nog nergens gezien.

Het is ook leuk om te zien dat een aantal ondernemers die toendertijd echt net begonnen met hun bedrijfje, daar nu helemaal van kunnen leven.

 

Sophie en Marlijn, jullie hebben MRKT overgenomen. Wat is er anders dit jaar?

Sophie: ik wilde wel graag een iets stoerder imago creëren. Daarom hebben we ook een aantal andere mensen gevraagd om te staan, zoals Ressies Redesign. Zij upcyclen producten tot bijvoorbeeld leuke poncho’s voor watersporten. 

Ik vind het vooral ook leuk dat we een paar uitzonderlijke dingen hebben gedaan. Deze editie stond er bijvoorbeeld iemand met verkleedkleding. We hebben ook geprobeerd om nog meer variatie in het aanbod aan te brengen, zo zullen er meerdere kramen zijn met lekker eten, ciders, Surinaams gemberbier en Surinaamse hapjes.

 

Hoe ziet zo’n dag eruit?

Marlijn: er zijn heel veel leuke dingen te doen! Dit keer was er yoga (sowieso iedere donderdag en zondag bij ons op het strand in het hoogseizoen!) en kon je je laten masseren. Ook was Judith (die ook bij ons werkt) er met haar bedrijfje ZeefTeef. ZeefTeef is een mobiele zeefdruk waar ze workshops mee geeft, en samen met jou kleding bedrukt. En er was uiteraard heel veel lekker eten.

Volgend jaar zeker weer!

 

Woodstock69